‹ Terug naar alle regionale pacten

Meer praktijk in school (Begeleide Onderwijstijd)

Het Arcus College heeft samen met het ondersteuningsteam van het Zorgpact gekeken naar de ruimte in de regels betreft de mogelijkheden meer praktijk de school in te halen. Het onderwijskundig team heeft vervolgens verder vorm en inhoud gegeven aan de aanpak.

Meer praktijk in school (Begeleide Onderwijstijd)

Casus

Twee jaar geleden moest het Limburgse Arcus College 700 uur begeleide onderwijstijd (BOT) verzorgen. Door een bevoegde docent, in loondienst van het roc. Het onderwijsteam van de school kwam voor een dilemma te staan. Mbo’ers zijn doeners. Zij steken het meest op in de praktijk, niet zozeer van (hoor)colleges. Arcus College bedacht een manier om lessen aantrekkelijker te maken, meer praktijk in de klas te krijgen en toch te voldoen aan de wet- en regelgeving.

Er was niet voldoende formatie om de docenten van Arcus College naar een van de nabijgelegen zorginstellingen te sturen om daar les te geven. Het onderwijsteam besloot dan ook dat de praktijk in de klas moest komen. Maar hoe?

Oplossing

Als de lesuren worden geïntensiveerd, moet je kijken hoe je het leuk houdt voor je studenten. Juist om ervoor te zorgen dat ze hun diploma halen. Onderwijsmanager Ank Jeurissen: ‘We moesten echt “omdenken”. Sommige leraren vonden het bijvoorbeeld lastig om hun onderwijs anders in te vullen.’ 

Het onderwijsteam werd versterkt met docenten van de omliggende zorginstellingen. ‘Deze mensen hadden al een bevoegdheid. Bijvoorbeeld omdat ze in de instelling al actief waren als praktijkbegeleider/praktijkdocent.’ 

Hierdoor kregen de leraren van de school, die gewend waren aan meer traditioneel lesgeven, een impuls om het over een andere boeg te gooien. 

Speciale kleding
De school experimenteerde met nieuwe werkvormen. Colleges werden gefilmd, zodat studenten de lessen via de laptop konden terugkijken. Er werd speciale kleding aangeschaft, zoals een simulatiepak met een handschoen die schokjes afgeeft. Zo ervaren studenten wat het is om een tremor te hebben, een van de verschijnselen van de ziekte van Parkinson. Of een verzwaard pak, zodat je voelt hoe het is om slecht te kunnen bewegen. Een bril om onder meer tunnelvisie na te bootsen, en een koptelefoon met bijvoorbeeld een constante pieptoon. De school schafte ook oefenpoppen aan met mogelijkheden om via een computer de werkelijkheid na te bootsen, en bijvoorbeeld de ademhaling te laten stoppen of de bloeddruk stijgen. Rollenspellen leren studenten om te gaan met specifieke aandoeningen, zoals depressies. Hiervoor huurt Arcus College acteurs/simulatiepatiënten in.

Spannende en leuke zoektocht
Voordat dit alles werd ingevoerd, onderzocht het onderwijskundig team van Arcus College wat er binnen de regelgeving mogelijk was. ‘Een spannende, maar ook leuke zoektocht waarbij je natuurlijk de grenzen opzoekt.’ Het ondersteuningsteam van het Zorgpact heeft ons hierbij goed kunnen helpen. Samen met hen hebben we gekeken naar de ruimte in de regels en heeft het onderwijskundig team vervolgens verder vorm en inhoud gegeven aan de aanpak. ‘Er is ons onder meer verteld dat de Inspectie kijkt of de kwaliteit van het onderwijs goed is geregeld. Je moet dus een goed plan hebben en de verantwoording moet op orde zijn.’

Niet bevoegde docenten
Het Arcus College werkt niet alleen met bevoegde docenten. De acteurs en ervaringsdeskundigen – waar de school ook mee werkt - hebben geen onderwijskundige ervaring. Hoe ga je daarmee om? ‘We hebben ervoor gezorgd dat er altijd een bevoegde docent op loopafstand beschikbaar is en fungeert als supervisor. Hij of zij neemt ook regelmatig een kijkje in de klas.’ 

Een aantal docenten geeft nog wel traditioneel les. Een bewuste keuze, zegt Jeurissen: ‘Colleges doen het nog steeds goed bij een aantal studenten. De nieuwe methode past niet bij iedereen.’

Onderzoekender
Met de ruimte in de regels heeft het Arcus College voldaan aan hetgeen de school wilde bereiken: aantrekkelijke lessen en meer praktijk in de klas. ‘Onze studenten vinden de praktijklessen erg leuk. Het is bovendien een goede basis om je diploma te halen en een baan te vinden, dus onze vernieuwende aanpak heeft – mede dankzij Zorgpact – absoluut meerwaarde. We doen dit nu twee jaar, dus ik kan het resultaat niet staven met harde cijfers. Wel horen we uit de praktijk dat onze studenten “onderzoekender” zijn geworden. Ze vragen niet steeds aan de stagebegeleider hoe dit of dat zit, maar gaan zelf op onderzoek uit.’

Gerelateerd aan